
Základné pojmy
Pred tým, než začneme programovať je potrebné, aby sme si vysvetlili niektoré základné pojmy používané v programovaní. Pri ich objasňovaní budeme vychádzať z publikácie Programování v jazyku Pascal (Jinoch, et al., 1985).
Program - je postupnosť príkazov popisujúcich nejakú činnosť. Každý program má autora, ktorý ho píše, a procesor, ktorý ho vykonáva. Programom je napríklad aj kuchársky recept, kde kuchár = procesor, varenie = proces, jednotlivé ingrediencie = objekty, a hotové jedlo = požadovaný efekt.
Programovanie - je činnosť, pri ktorej programátor zadáva počítaču inštrukcie (elementárne príkazy) v jazyku, ktorý počítač pozná a dokáže ich vykonať
Programovací jazyk - je prostriedok pre zápis algoritmov, je komunikačným prostriedkom medzi programátorom a počítačom. Programovací jazyk je umelo vytvorený a špeciálne určený na zápis algoritmov. Programovacie jazyky podľa princípu, ktorý využívajú delíme na:
- procedurálne (BASIC, C,...)
- objektovo orientované (C++, Java, PHP,...)
- funkcionálne (Lisp, APL/J,...)
- jazyky pre logické programovanie (Prolog)
Algoritmus - je postup riešenia nejakej úlohy pozostávajúci z príkazov na vykonávanie takých činností, ktoré jeho vykonávateľ dokáže urobiť. Dobrý algoritmus musí spĺňať tieto podmienky:
- konečnosť - na to, aby bol použiteľný v praxi, musí sa jeho vykonávanie skončiť v dostatočne krátkom čase
- elementárnosť - teda zložený z jednoduchých krokov, ktoré sú pre jeho vykonávateľa (počítač, človek) zrozumiteľné, jednoduché a jednoznačné
- determinovanosť - v každom momente vykonávania algoritmu musí byť jednoznačné, aká činnosť má nasledovať alebo či už algoritmus skončil
- rezultatívnosť - algoritmus musí riešiť zadaný problém, t.j. výpočet dáva po konečnom počte krokov výsledok
- hromadnosť - algoritmus by mal byť (ale nie vždy je) použiteľný na celú triedu prístupných vstupných údajov. Niektoré algoritmy sú zamerané na konkrétny problém a nie je možné vstupné údaje meniť
- efektívnosť - táto vlastnosť algoritmu je veľmi dôležitá najmä pri spracúvaní veľkého množstva údajov. Ide o to, aby sa výpočet uskutočnil v čo najkratšom čase s využitím čo najmenšieho množstva prostriedkov
Algoritmizácia - schopnosť aktívne vytvárať algoritmy určené pre nemysliace zariadenie. Je nevyhnutnou súčasťou schopnosti programovať
Kľúčové (vyhradené) slová - sú slová, ktoré nemožno použiť v inom význame, než v tom, na ktoré sú určené
Príkaz priradenia - umožňuje priraďovanie určitej hodnoty (napríklad do premennej). Na ľavej strane je vždy identifikátor premennej alebo výraz a na pravej strane je priraďovaná hodnota
Identifikátor - označenie (pomenovanie) objektov programu, ako napr. konštánt, typov, premenných, procedúr, funkcií,... Mal by vyjadrovať obsah, charakter, nesmie začínať číslicou, nesmie obsahovať medzeru, písmená s diakritikou, nesmie sa zhodovať s kľúčovým slovom, nesmieme použiť jeden identifikátor na označenie dvoch rôznych objektov. Každý identifikátor musí byť vždy najskôr definovaný a až potom môže byť daným spôsobom použitý.
Konštanta - je údajový objekt, pričom predstavuje nemennú hodnotu. Môže byť vyjadrená buď priamo (napr. číselné konštanty), alebo je definovaná v deklaračnej časti programu (nadpis = 'Vysledky merania')
Premenná - predstavuje logické pamäťové miesto, ktoré má svoje pomenovanie, pomocou ktorého k nej pristupujeme (napr. prideľujeme hodnotu), jej hodnota sa môže v priebehu výpočtu meniť. Pomenované premenné sa v programe zavádzajú deklaráciami: deklaráciou premennej je stanovený nielen jej identifikátor (pomenovanie), ale aj údajový typ, ktorý vymedzuje množinu prístupných hodnôt premennej. Premenné rozlišujeme na globálne a lokálne
Parameter - ide o špeciálny typ premennej používaný ako úložný priestor pre vstupnú hodnotu
Definícia - úplné určenie nejakého objektu - napríklad pri premennej je to určenie údajového typu a jej hodnoty. Nedefinovaná premenná je teda taká, ktorej nebola priradená hodnota.
Deklarácia - pod týmto pojmom v programovaní rozumieme prehlásenie o existencii nejakého objektu, môže ísť napríklad o určenie typu istej premennej (napr. int a;). Rozlišujeme globálne deklarácie, ktoré sa vzťahujú na celý program, a lokálne deklarácie, ktoré sa vzťahujú len na časť programu.
Podmienka - je logický výraz, t. j. zistenie vzťahov medzi výrazmi, pričom viaceré podmienky môžu byť zviazané logickými operátormi AND = ''a súčasne'', OR = ''alebo'' a NOT = ''opak''
Komentár - obsahuje text, ktorý vysvetľuje význam objektov a konštrukcií programu, popisuje časti programu tak, aby sa dalo v programe ľahko zorientovať aj po dlhšom čase
Operátor - je symbol označujúci potrebu vykonania určitej činnosti (operácie). Operátory poznáme aritmetické, logické a porovnávacie (napr. a > b, a + b)
Operácia - ide o činnosť, v programe symbolizovanú operátormi, ktorá na svoje vykonanie potrebuje jeden alebo viac argumentov (napr. premenné, čísla,...)
Údajový typ - určuje, ktoré prvky môže premenná nadobúdať ako hodnoty a ktoré operácie môžu byť na premennú použité.
Procedúra - postupnosť príkazov, ktoré riešia nejakú podúlohu.
Funkcia - postupnosť príkazov, ktoré majú za úlohu vypočítať nejaký výsledok - nejakú hodnotu.