Textová plocha
V Lazaruse máme k dispozícií komponent textová plocha, ktorý sa nachádza v záložke Standard vedľa editovacieho riadku pod názvom Memo. (obrázok) Pomocou neho vieme vo formulári zobraziť existujúci textový súbor, vypisovať do plochy textové reťazce a uložiť ich do nového textového súboru.
Keď sme chceli vypísať alebo vykresliť objekty na grafickú plochu,
robili sme to pomocou príkazov, ktoré začínali slovami Image1.Canvas, pretože sme pracovali s komponentom Image1 a kreslili sme na jeho
plátno (Canvas). Na podobnom princípe
funguje aj textová plocha. Ak s ňou chceme pracovať, musíme použiť príkaz
začínajúci slovami Memo1.Lines, pretože chceme pracovať s komponentom Memo1 a chceme pracovať so všetkými
jeho riadkami (Lines). Ak teda budeme
chcieť načítať na textovú plochu nejaký súbor, urobíme to pomocou príkazu Memo1.Lines.LoadFromFile(´názov_súboru.prípona´);.
Namiesto konkrétneho názvu súboru môžeme použiť cestu k danému súboru,
ak sa tento súbor nenachádza v priečinku s projektom. Nasledujúci príklad
načíta do textovej plochy textový súbor readme.txt, ktorý sa nachádza v priečinku
s aplikáciou.
V takto spustenom a otvorenom dokumente vieme písať, mazať, upravovať text. Tieto zmeny sa ale neprenesú do súboru automaticky, preto ich musíme uložiť pomocou príkazu Memo1.Lines.SaveToFile(´názov_súboru.prípona´);. Ďalšie príkazy, ktoré sa využívajú pri práci s textovou plochou sú
Memo1.Lines.Clear; - príkaz zmaže textovú plochu a celý jej obsah
Memo1.Lines.Append(´text´); - príkaz pridá riadok zadaného textu na koniec textovej plochy
Oba príkazy sme použili v nasledujúcom príklade. Jedno tlačidlo vypisuje do riadkov náhodne vygenerované čísla a druhé textovú plochu maže.