Textová plocha

V Lazaruse máme k dispozícií komponent textová plocha, ktorý sa nachádza v záložke Standard vedľa editovacieho riadku pod názvom Memo. (obrázok) Pomocou neho vieme vo formulári zobraziť existujúci textový súbor, vypisovať do plochy textové reťazce a uložiť ich do nového textového súboru. 

Keď sme chceli vypísať alebo vykresliť objekty na grafickú plochu, robili sme to pomocou príkazov, ktoré začínali slovami Image1.Canvas, pretože sme pracovali s komponentom Image1 a kreslili sme na jeho plátno (Canvas). Na podobnom princípe funguje aj textová plocha. Ak s ňou chceme pracovať, musíme použiť príkaz začínajúci slovami Memo1.Lines, pretože chceme pracovať s komponentom Memo1 a chceme pracovať so všetkými jeho riadkami (Lines). Ak teda budeme chcieť načítať na textovú plochu nejaký súbor, urobíme to pomocou príkazu Memo1.Lines.LoadFromFile(´názov_súboru.prípona´);. Namiesto konkrétneho názvu súboru môžeme použiť cestu k danému súboru, ak sa tento súbor nenachádza v priečinku s projektom. Nasledujúci príklad načíta do textovej plochy textový súbor readme.txt, ktorý sa nachádza v priečinku s aplikáciou.  

V takto spustenom a otvorenom dokumente vieme písať, mazať, upravovať text. Tieto zmeny sa ale neprenesú do súboru automaticky, preto ich musíme uložiť pomocou príkazu Memo1.Lines.SaveToFile(´názov_súboru.prípona´);. Ďalšie príkazy, ktoré sa využívajú pri práci s textovou plochou sú

Memo1.Lines.Clear; - príkaz zmaže textovú plochu a celý jej obsah

Memo1.Lines.Append(´text´); - príkaz pridá riadok zadaného textu na koniec textovej plochy

Oba príkazy sme použili v nasledujúcom príklade. Jedno tlačidlo vypisuje do riadkov náhodne vygenerované čísla a druhé textovú plochu maže. 

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky